De ICNG is nog maar net begonnen aan de eerste testritten met reizigers. Ondertussen zijn veel collega's alweer druk bezig met het ontwerp van de volgende generatie treinen. Roeland Reitsema, uit het ontwerpteam, geeft alvast een inkijkje in deze trein van de toekomst: “Ik ben heel blij met de uitstraling die het nieuwe interieur krijgt.”
Wat gaan we zien in deze nieuwe treinen?
“We hebben bij het ontwerp vooral gekeken naar wat reizigers doen in de trein. De meeste mensen reizen alleen en zijn bezig met hun telefoon of laptop om te lezen, browsen, filmpjes kijken of te werken. Daarom zul je in onze nieuwe treinen veel zogenoemde coachopstellingen zien, dat wil zeggen stoelen twee aan twee en achter elkaar. Deze komen in 2e klas en in de 1e klas. Dat laatste is nieuw. Nu is de coach-opstelling in de 1e klas nog twee en één stoel naast elkaar. Door stoelen twee aan twee te plaatsen komen er meer zitplaatsen in de 1e klas en anticiperen we op de verwachte groei in reizigersaantallen.”
Hoe zie je dan het verschil tussen 2e en 1e klas?
“De 1e klas-coupé krijgt echt een luxere uitstraling. Met leren stoelbekleding, de vloeren zijn zacht met tapijtlook-vloerbedekking, de wanden krijgen een warme donkere kleur, waardoor een rustige uitstraling ontstaat. Privacy krijgen reizigers met hoofsteunen waarin leeslampjes zitten. Naast een uitklaptafel zijn er extra voorzieningen zoals een bekerhouder en een tashaakje. De 2e klas krijgt lichte wanden en kunstleren bekleding op de stoelen en een gladde vloer. Het verschil is straks niet langer alleen de kleur, er is ingezet op beleving, faciliteiten en duidelijke aanduiding.”
Wat is echt anders ten opzichte van de treinen die nu al rijden?
“De plafonds krijgen een houtlook, dat geeft de trein een warme uitstraling. Wat ook anders is: de bagagerekken. Deze lopen niet meer door in de hele coupé, ze worden onderbroken en zijn doorzichtig, waardoor meer zichtlijnen ontstaan. De tafeltjes worden groter en functioneler met afgeronde hoeken. Boven de deuren en op de balkons komen extra informatieschermen, dat is ook nieuw.”
Komen er naast de coachopstellingen ook nog andere zitopstellingen?
“We gaan werken met ‘actieve’ en ‘concentratie’ zones. De coachopstelling is echt een concentratiezone. In de 1e klas komt daar een 'window-counter' bij. Dit is een tafel met een hoge zit voor twee personen tegen een raam of tussenwand. Hier heb je wat meer werkruimte. Voor de actieve zones komen er zogenoemde ‘high-facing’ zitjes. Hier kun je met zijn vieren zitten aan een hoge tafel. Dit is echt bedoeld voor groepjes, de verwachting is dat ook kinderen dit leuk gaan vinden. Verder komen er sofa's, de banken die je nu al tegenkomt in vernieuwde treinen zoals de VIRM en DDZ. De sofa's worden iets ronder en zijn voor vier personen. Ze komen in de coupés en op balkons. Verder komen er meerdere stits (sta/zit-elementen, red.) en klapstoeltjes. Zo creëren we verschillende soorten zitplaatsen, waarmee we een keuze bieden aan onze reizigers.”
Waar ben je zelf het meest blij mee?
“We hebben goed gekeken naar de behoeftes van reizigers en collega's. We hebben reizigers, collega's en de medezeggenschap van NS betrokken bij het nieuwe ontwerp. Dit hebben we, voor corona, allemaal getest in een mock-up en in reizigersonderzoeken. Zo blijf je weg bij eigen smaak en sluit je aan bij reizigersbehoeften en het NS-merk. Met een nieuwe set aan verschillende interieurmodules sluiten we goed aan op de wensen. Ik vind het houten plafond met speelse verlichting erg vernieuwend. Dit vormt samen met de rustige zichtlijnen en de kunst op de wanden straks een mooi beeld in de trein.”